Czego nie jeść w ciąży? Część 2 – wysokie dawki witaminy A

Z poprzedniego artykułu dowiedziałaś się jakich produktów unikać ze względu na ryzyko zakażenia. A jeśli jednak jeszcze go nie czytałaś znajdziesz go tutaj. Słyszałaś też na pewno, że w ciąży nie wolno jeść wątróbki. Ale czy wiesz dlaczego?

Wysokie dawki witaminy A

Wysoka zawartość witaminy A – może być teratogenna, czyli szkodliwa dla płodu. Nie należy jednak obawiać jedzenia warzyw zawierających dużo beta karotenu, takich jak dynia, marchew. Beta karoten, który jest prekursorem witaminy A (to znaczy, że może zostać przekształcony do witaminy A) jest przetwarzany tylko w takiej ilości jaka jest potrzebna i nie stwarza on zagrożenia dla dziecka.

Zwróć szczególną uwagę na:

Wątroba zwłaszcza wieprzowa – wątróbka zawiera bardzo dużo witaminy A, która w za dużych ilościach wpływa niekorzystnie na dziecko.  W tabeli pokazane są porcje jakie będą bezpieczne dla kobiety w ciąży. Jak łatwo zauważyć nie są to duże ilości.

Tran i inne suplementy – sprawdź zawartość witaminy A, nie powinna być większa niż 10 000 IU na dzień oraz nie powinno przekraczać się tygodniowej dawki 25000 IU, oraz jednorazowo nie powinno się spożyć więcej niż 25 000 IU. Jednak większość tranów nie zawiera niebezpiecznych ilości witaminy A.

Norma dla ciężarnych2500 IU <19 roku życia, 2567 IU >19 roku życia
Maksymalna bezpieczna dawka10 000 IU
Niebezpieczna jednorazowa dawka25 000 IU
Rodzaj wątrobyZawartość witaminy A w 100gIle g wątroby może zjeść ciężarna
Wołowa wątroba16899 IU59g
Drobiowa11077 IU90g
Z kaczki39908 IU25g
Z Gęsi30993 IU32g
Jagnięca wątroba24609 IU40g
Wieprzowa21649 IU46g
Z indyka72372 IU13g
Opracowanie własne na podstawie źródeł (patrz bibliografia)

Z kolejnego artykułu dowiesz się, jakich produktów unikać ze względu na ryzyko narażenia się na toksyny i jak to jest w końcu z tymi rybami.

Zapisz się do mojego newsletteru, a na pewno nie przegapisz nowego artykułu na blogu. Dodatkowo zgarniesz nagranie webinaru „Jak żywić dzieci i nie zwariować”

Zapisz się na newsletter

* indicates required


 

 

Jeśli artykuł Ci się podobał, udostępnij go dalej na pewno przyda się koleżance w ciąży, lub planującej ciążę.

Śledź mnie również na social mediach, gdzie pojawia się więcej ciekawostek o tematyce żywienia kobiet w ciąży, karmiących oraz dzieci.

źródła

Maternal caffeine consumption and pregnancy outcomes: a narrative review with implications for advice to mothers and mothers-to-be
Vitamin A supplementation during pregnancy
https://nutritiondata.self.com/facts/beef-products/3468/2
https://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/666/2
https://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/782/2
Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja
Papaya (Carica papaya) consumption is unsafe in pregnancy: fact or fable? Scientific evaluation of a common belief in some parts of Asia using a rat model
Aflatoksyny w żywności – dietetycy.org
Etykieta piwa wymogi prawne
Część 1.Bezpieczne odżywianie w czasie ciąży: obiektywna ocena ryzyka
Część 2 .Co mogę jeść, panie doktorze? Bezpieczne odżywianie w czasie ciąży

One Reply to “Czego nie jeść w ciąży? Część 2 – wysokie dawki witaminy A”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *