Czego nie jeść w ciąży? Część 1 – ryzyko zakażenia.

„Wzięli i nawymyślali, co nie chcę zjeść, to nie mogę”. „W tej ciąży to nic nie wolno.” „ Oj tam a moja mama jadła i nic jej nie było”  – wiele z takich wypowiedzi już słyszałam. Jak to jest z tymi zakazanymi pokarmami? Co wolno a czego nie wolno? I co zrobić gdy tak strasznie masz ochotę na ser pleśniowy. W tym oraz kolejnych wpisach szczegółowo wytłumaczę Ci na co i dlaczego musisz uważać.

Dlaczego ciężarna nie może jeść pewnych produktów?

Te zakazy nie są fanaberiami, ale wynikają z realnych zagrożeń jaką ta żywność ze sobą niesie. Możemy je podzielić na trzy główne grupy.

  • Ryzyko zakażenia bakteriami oraz pasożytami
  • Wysokie dawki witaminy A
  • Ryzyko zatrucia toksynami, metalami ciężkimi np. rtęcią

Ryzyko zakażenia bateriami i pasożytami

Ryzyko zakażenia bakteriami, pasożytami –  takimi jak salmonella (surowe jaja), listeria monocytogenes (niepasteryzowane mleko, surowe ryby i owoce morza) toxoplasma gondii (surowe mięso nieumyte owoce i warzywa).

Ich zjedzenie w niedostateczne przetworzonej formie może spowodować zakażenie, które dla kobiety nie jest specjalnie groźne, ale może być groźne dla dziecka.

Chcę Was bardzo uczulić, że w tej kategorii nie chodzi o ilość. Zasada wszystko można w małych ilościach, nie ma zastosowania. Nawet pojedyncze zjedzenie sera z niepasteryzowanego mleka może się skończyć źle.

Jakich pokarmów nie wolno zatem jeść ze względu na ryzyko zakażenia?

Niedogotowanych, surowych jajek. Jajka przed rozbiciem dobrze byłoby wyparzyć, a przed zjedzeniem upewnić się, że są porządnie ugotowane.

Surowego niedogotowanego mięsa – możliwe zakażenie bakteriami salmonelli, listerią oraz toksoplazmozą. Warto w czasie ciąży odpuścić krwisty stek oraz tatara. Tabelkę z bezpiecznymi temperaturami znajdziesz na końcu tego wpisu.

Serów i innych przetworów z niepasteryzowanego mleka – najczęściej wymienia się tu sery pleśniowe, sery regionalne. Jeśli macie bardzo ochotę na ser pleśniowy to warto wyczytać czy był on produkowany z pasteryzowanego mleka. Jeśli nie ma takiej informacji, lub nie znacie pochodzenia sera wystarczy go porządnie podgrzać. Jeśli będziecie spożywać go po obróbce termicznej powinien być bezpieczny. W moich rodzinnych stronach wciąż można dostać mleko prosto od krowy, wiele osób je uwielbia. Pamiętajmy, żeby takie mleko zagotować nim je wypijemy lub dodamy do owsianki.

Surowych ryb i owoców morza – to ryzyko zakażenia bakterią listeria monocytogenes. Warto zwrócić uwagę również na wędzone ryby (o rybach samych w sobie poniżej). O tyle o ile ryby wędzone na gorąco są bezpieczne, tak ryby wędzone na zimno powinny zostać poddane jakiejś obróbce termicznej. Jeśli spożywamy ryby wędzone warto zwrócić uwagę na to aby były one pakowane hermetycznie, a nie kupowane na wagę leżące cały dzień na ladzie.

Nieumytych owoców i warzyw. To bagatelizowane źródło zakażeń. W czasie ciąży szczególnie należy zwracać uwagę na dokładne mycie owoców i warzyw, zwłaszcza tych, które miały kontakt z glebą.

Surowych kiełków – sprawa nieoczywista, ale kiełki hodowane są w ciepłym i wilgotnym środowisku, które jest idealnym inkubatorem do rozwoju bakterii. Mycie nie rozwiązuje problemu, ponieważ nie pozwala na to „splątana” struktura kiełków, a bakterie mogą znajdować się wewnątrz.  Kiełki po obróbce termicznej są jak najbardziej polecane.

Pasztetów, wędlin, parówek na wagę – bezpieczniejsze są pakowane hermetycznie podczas produkcji niż w sklepie. Jeśli masz wątpliwość lepiej wędlinę jest podgrzać. Co do pasztetu jeśli już musisz to zjedz taki z puszki (ale skład zwykle nie powala), albo dopiero co podgrzany (tak aby miał w środku ponad 70 stopni).

ProduktMinimalna temperatura
Wołowina, wieprzowina, cielęcina, baranina, jagnięcina62,8 °C pozwól mięsu odpocząć co najmniej 3 minuty
Mielona wołowina/wieprzowina71,1°C
Mielony drób73,9 °C
Szynka surowa, lub wędzona62,8°C pozwól mięsu odpocząć co najmniej 3 minuty
Upieczona szynka (do odgrzania)60  °C  lub 73,9 °C
Drób73,9 °C
Jajka71,1 °C
Ryby i owoce morza62,8 °C
Resztki np. z dnia poprzedniego73,9 °C
Potrawka np. z kurczaka, zapiekanka73,9 °C
żródło https://www.fsis.usda.gov/food-safety/safe-food-handling-and-preparation/food-safety-basics/safe-temperature-chart

Podziel się tymi informacjami z innymi mamami, mogą się przydać.

Z kolejnych artykułów dowiesz się o co chodzi z tą wątróbką oraz jakich pokarmów unikać ze względu na toksyny. Dowiesz się również, które ryby są bezpieczne, a których lepiej unikać.

Zapisz się do mojego newsletteru, a na pewno nie przegapisz nowego artykułu na blogu. Dodatkowo zgarniesz nagranie webinaru „Jak żywić dzieci i nie zwariować”

Zapisz się na newsletter

* indicates required


 

 

Śledź mnie również na social mediach, gdzie pojawia się więcej ciekawostek o tematyce żywienia kobiet w ciąży, karmiących oraz dzieci.

źródła

Maternal caffeine consumption and pregnancy outcomes: a narrative review with implications for advice to mothers and mothers-to-be
Vitamin A supplementation during pregnancy
https://nutritiondata.self.com/facts/beef-products/3468/2
https://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/666/2
https://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/782/2
Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja
Papaya (Carica papaya) consumption is unsafe in pregnancy: fact or fable? Scientific evaluation of a common belief in some parts of Asia using a rat model
Aflatoksyny w żywności – dietetycy.org
Etykieta piwa wymogi prawne
Część 1.Bezpieczne odżywianie w czasie ciąży: obiektywna ocena ryzyka
Część 2 .Co mogę jeść, panie doktorze? Bezpieczne odżywianie w czasie ciąży

2 Replies to “Czego nie jeść w ciąży? Część 1 – ryzyko zakażenia.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *